onsdag 23 december 2009

Bianca 27 - "Kompis" 1970 -1991

Efter att min PoP16 hade havererat började jag leta efter ett nytt projekt. Ett plastskrov som jag kunde inreda. Tittade bl.a. på en båt som hette "Scalare" men fastnade till slut för en Knut Reimersritad båt - FinGal. Jag hade inte hunnit skicka iväg kontraktet när de ringde från Syversens segelmakeri på Smögen. De hade en försäljare från Bianca Yachts i affären och mitt tilltänkta båtbygge hade kommit på tal. Han kom över och vi pratade igenom mina önskemål och jag fick en offert på ett vitt Bianca 27-skrov med svart vattenlinje, monterad barlastköl i gutjärn, motorbädd, viss basinredning i plast, roder och en lös sittbrunn. När jag utvärderade offerten fick jag mer för mindre pengar än en motsvarande FinGal. Då ingick den betydligt längre transporten i priset.

Jag gjorde lumpen på Såtenäs flygflottilj och hade lyckats hyra in mig i en lada som tillhörde ett torp inom området. Fick skrovet levererat till Lidköpings hamn och en grävmaskinsfirma transporterade skrovet till flygfältet. Båten gick inte in i ladan i sin helhet, så jag monterade skarndäcket i akterdelen och sittbrunnen. När detta var klart drog jag skrovet akteröver så att jag fick in fören på insidan porten och kunde lägga resten av däcket. Byggde en enkel form och göt överbygget i glasfiberlaminat.

Optimist som jag var trodde jag att jag skulle bygga färdig båten under lumpartiden och sjösätta och ta hem båten till Kungshamn sjövägen. När formen till överbygget var "riven" och jag slipat överbygget slätt och klart för montering och ytbehandling var lumpen slut och jag fick fixa lastbilstransport till Kungshamn.


Sommaren 1974 var båten sjösättningsklar för första gången.

1975, när vår äldsta dotter var 5 månader gjorde vi vår första längre segelsemester. Åren med Biancan hade vi Bohuslän som seglingsområde.

Den något suddiga bilden är tagen när Biancan ligger i "spiltan på Landlösa", samma plats som bilden på "Fjorden" i bloggens huvud är tagen på.

Omkring 1980 köpte en kompis in sig i båten. Förutom att var familj hade var sina semesterveckor, var familjerna ute mycket på helgerna tillsammans. Ett antal 24-timmarsseglingar och en del minnesvärda "herrseglingar" på höstarna blev det också genom åren. När våra döttrar kom upp i tonåren ville de inte längre följa med på sjön och då min fru inte heller var speciellt intreserad seglade vår familj allt mindre. Kompisen och hans familj seglade däremot allt mer och jag ville att han skulle köpa även min del. Han tycket att arrangemanget med delägarskap var alldeles utmärkt, så vi sålde båten 1991 och han köpte en Maxi 77 ihop med en släkting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar