torsdag 4 februari 2010

Förpiksrenovering

Jag brukar säga att båtar, det är inget intresse - det är en sjukdom. I alla fall för mig. Jag är hårt drabbad och den är kronisk. Den blir dessutom allt värre med åren. Jag har också den känslan att det inte är själva sjölivet som är det intressantaste för mig, utan båtjobbande.

Inte för att jag inte tycker om att va ute på sjön och att segla. Dessvärre är tiden som man har till förfogande till det allt för kort. Vintern däremot är lång och att jobba med båten är nog lite av ett livselixir för mig. Frågan är aldrig om jag skall göra något med båten tills nästa vår, utan vad. Har man nyss köpt en annan gammal båt finns det ju hur mycket att göra som helst för att få den som man vill ha den.
















Det var mycket som pekade på förpiken som projekt för vintern. Dels behövdes vattentanken fixas till. Den läckte i manluckan.visserligen fixad provisorisk, men ändå. En mantågstötta hade fläkts ur däcket med läckage som följd. Det läckte in på heltäckningsmattan som var skrovbeklädnad i förpiken. Mattan var dessutom från 1979 och var inte speciellt lätt att göra ren. Den såg visserligen fräsch ut på håll - men.

Skall man segla på höstarna och tidiga vårar, som jag kanske får möjlighet att göra i framtiden, skadar det inte med lite bättre isolering.

En sak som brukar va väldigt dåligt med i båtar är stuvutrymme, speciellt små separata fack. Har man, som jag, dåligt ordningssinne, måste man ha så goda möjligheter som möjligt att ha var sak på sin plats. Det blir rörigt ändå. Båtlivet är nu nån form av "Compact living".




En annan viktig sak som jag ville ha gjort under vintern va att montera en håltank till toaletten. Som det nu är pumpas skiten rakt ut i havet. Min åsikt i frågan, som ju debatteras mycket i dessa dagar, är att det lilla jag släpper ut inte har någon som helst betydelse. I gästhamnar och naturhamnar där det finns någon form av toa brukar vi använda dom. Det blir bara i naturhamnar som inte finns nån toalett som man tvingas använda båttoan och det bjuder emot att släppa ut skiten på ett sånt ställe.

Det fanns en plats under durken i däckssalongen längst fram, där det skulle passa att montera en hålltank. Det borde gå att dra en slang från toaletten till tanken. Det borde också va ganska enkelt att dra en slang till skarndäcket på styrbordssidan för sugtömmingsuttag och även att göra en ny bottengenomföring för att kunna pumpa ut i havet.



Ett projekt som också stod på programmet var att montera ny rullfocksbeslag i stället för den CU-rullen som finns men som krånglar. Eventuellt också en akterstagsträckare. Men detta blir ju till våren. Sen brukar det ju alltid tillkomma en rad smådetaljer i samband med vårutrustningen.



Förpiken va det som stod på tur. Fläkte bort den gamla heltäckningsmattan. Det var ganska enkelt, men en del av baksidan satt kvar på bordläggningen. Detta avlägsnades medels en båtskrapa.











Skall man limma på en yta behöver den va ren. Brukar använda en lamellrondell till mycket rengörings och sliparbete, men denna tog väl mycket glasfiber. Inte för att det inverkade menligt på laminattjockleken men det dammade så förfärligt. Fick ett tipps om en grovrengörare som såldes på Biltema på MarinGuiden. Hade vägarna förbi, så jag köpte ett antal. Det var perfekt. Den tog matt- och limrester, men inte så mycket glasfiber.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar