lördag 20 mars 2010

Färdigisolerat

Arbetet i Thallatha går långsamt. Dels är jag inte speciellt snabb i det jag gör och framför allt har det varit så mycket annat som kommit i vägen. Jag hade kommit så här långt när jag åkte till Stockholm och båtmässan där. Dvs dubbel isolering i övre delen av främre stuvfacket. Detta för att jag skulle kunna göra färdigt det andra lagret på skottet mot ankarboxen.















Valde att malla med två Wellpappbitar som jag klippte till efterhand. Började med det största facket på varje sida och skar ner mallarna efterhand som isoleringen för respektive fack skurits till och limmats fast. Mallarna passade skapligt för motstående fack, men någon liten justering fick jag ändå göra för varje bit. Till slut hade jag i varje fall fått limmat dit det andra lagret i alla fack än den längst akterut.

Det var meningen från början att jag skulle montera ett nytt fäste för första mantågsstöttan, som på styrbordssidan som brutits upp ur däcket, med läckage i hålen som följd. På grund av att jag kom igång så sen på hösten så att snön redan hade börjat komma när det var dags att göra jobbet ,sköt jag på det till våren när det är varmare och torrare ute. Har jag tur så kanske jag kan göra det till påsk när svärsonen kommer hem. Man måste vara två. En som skruvar på ovansidan och en som håller emot på muttern på undersidan däcket. För att inte göra arbete besvärligare än det är har jag valt att inte göra klar isoleringen just där. Jag byter även på babordssidan medan det är relativt enkelt att komma åt.

 













När jag limmade fast det undre delen av andra lagret isolering på respektive sida, fattades det en styv halvmeter på längden närmast det aktre skottet. Jag hade ju slut på materialet, men hade fått tag på liggunderlag med samma tjocklek, men lite mjukare och en annan färg. Isolerade i samma veva även skrovsidan i stuvutrymmet   under styrbords koj med ett lager 10 mm isolering.











Under babordskojen valde jag att avvakta med isoleringen. Intaget och avstängningskranen till toalettens spolvatten sitter där. Det är ju en ganska dum placering mitt i ett stuvutrymme, och dessutom i ett annat "rum" Tänkte att jag skulle flytta intaget till toaletten, så det blir enkelt att stänga kranen efter användande. Det blir inte förrän jag tar på land nästa höst som jag får möjlighet att ta bort bottengenomföringen och plasta igen hålet. Isoleringen av den sidan får vänta tills det jobbet är klart. Vill gärna ha isolerat i stuvutrymmet under kojerna för att slippa kondensen där. Det är ju ett utrymme där det är lätt att stoppa in grejer och det är tråkigt om det blir blött. Det finns så många andra ytor i båten som luften kan kondenseras mot. Dessvärre även däcksluckan i förpiken. Men det är ju ett problem som man får lösa vi de tillfällen det uppstår. Fönstren i förpiken har "takrännor" så där får det kondenseras så mycket det bara kan.

Limmade även blå 8 mm isolering i överkant på stuvfacken under däcket.  Ytan var mycket profilerad så jag fick använda riktigt kontakt lim för att få liggunderlagsbiten att smita till och följa underlagets krökningar. Nu var all isolering äntligen på plats och det var dags för lite finjustering. Tog mattkniven och skar runt fönstren. Sen blev det ett sandpapper med kornstorlek 40 för att runda till kanten. Min avsikt var att låta ytmattan i taket täcka över isolering och ruffsidans plast ända in till fönsterglaset.

Hade ju också limmat dubbla lager liggunderlag, totalt 20 mm, på fram och bakkant av ramen runt däckslukan av samma skäl. Att det skall bli en snygg och naturlig inklädning och avslutning. Tog min japansåg och sågade isoleringen längs plastkanten och slipade den fria sidan av isoleringen rund med det grova sandpapperet. Isoleringen klar. Nu är det dags att börja limma på ytmattan. Ett kanske lite knepigare jobb. Alla fel blir oåterkalleliga och kommer att synas i framtiden. Samtidigt ger det ju ändå ett snabbt resultat och ser färdigt ut så snart respektive bit kommit på plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar