lördag 6 mars 2010

Mer issolerande

Arbetet i förpiken fortsätter med ett arbetspass om dan. Det är en del "pill". Efter att ha limmat ett 12 mm liggunderlag i ytterdelarna på rufftaket limmade jag ytterligare ett 8 mm under. Avsikten med det 8 mm är att det skall gå ner på ruffsidan ända ner till fönstret.

När isoleringen är färdig blir det renskärning och rundning av kanten in mot förpiken. Ytmattan tänkte jag låta gå runt och ända fram till fönsterglaset, så det blir en snygg avslutning. Alternativet skulle ju va att ha en list, men kan man slippa det och få det hela snyggt ändå tycker jag det är bättre.

För att montera i taket stryker jag lim på både taket och liggunderlagsbiten. Gör faktiskt så även när jag sättlimmar, lim på bägge ytorna, för att va säker på att limmet greppar in ordentligt. Sen monterar jag biten som den skall sitta och låser fast den med en list som hålls upp av en regel. Släpper sen ner större delen och håller ner biten med ett par ribbor. Lite extra värme fån värmefläkten får limmet att torka lite fortare.

Det blir mycket väntan ändå när man kontaktlimmar. När limmet har torkat tillräckligt för jag tillbaka biten försiktigt och ser först till att det ligger kan i kan med förra biten. Viss noggrannhet krävs ju även ner på ruffsidan mot fönstret. Ytan svänger ju mycket fram och tillbaka och jag vill ju att isoleringen och klädseln skall följa den linjen. Slarvar man kan ju kontaktlimmet hugga direkt om man har otur och inte har koll på vad man gör.

Efter några arbetspass är alla de blå bitarna på plats, och jag limmar upp resterande bitar av första lagret på skottet mot ankarboxen innan jag går hem på fredagskvällen. För att inte behöva sitta och vänta på att limmet skall torka, (jag har sättlimmat) stämplar jag med ett par regelbitar, för att isoleringen inte skall lossa och ramla ner. Det hade ju varit taskigt  att komma ner på Lördagsmogonen och finna att bitarna ligger på kojbotten.

På Lördagsmorgonen börjar jag limma det andra lagret isolering mot skrovsidorna. Det kanske är lite överdrivet med så tjock isolering som 20 mm, men som jag sagt tidigare, materialet är billigt och arbetskraften gratis. Dessutom är det inte helt enkelt att få exakt passning.

Trotts att jag är petigt noga blir det alltid något ställe där det inte blir helt perfekt och dessutom drar det sig lite när det torkar. På vissa ställen har det blivit ett mellanrum på ett par mm. Genom att se till att skarvarna kommer på olika ställen får man ju bort de köldbryggorna. Klär med en hel skiva över större delen av bordäggningen närmats kojbotten och satter in bitar så att det blir klart mot skottet till ankarboxen. Monterar även andra lagret isolering på skottet mot ankarboxen. Fick ju inte tag på mer 10 mm liggunderlag, men väl några stycken 12 mm. Väljer att ta av dessa till andra lagret mot ankarboxen och spara på de 10 mm´s skivorna jag har kvar. 

Nu blir det ett uppehåll på arbetet med Thallatha igen. I morgon, Söndag, skall jag åka till Stockholm för att gå på båtmässan, "Allt för sjön". Tänkte gå en eller två vardagar i början på veckan. Det är förhoppningsvis lite mindre folk då. Missade ju båtmässan i Göteborg - jag var i Stockholm hela den tiden. Tänkte jag skulle titta på lite olika prylar till båten. Eftersom det är många utställare, kan man få lite olika vinklingar på olika "problem"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar