onsdag 23 juni 2010

Mastjobb

När man har mastat av och tagit upp båten är ju masten ett litet bekymmer. Trotts att den är smal tar den upp mycket plats pga sin längd. Dessutom är den ju lite ömtålig och på ett sånt ställe som "slipen" där man hanterar många och tunga båtar är det ju lätt att den ligger i vägen och även kan bli skadad. 

Det  finns visserligen ett ställ där man kan lägga masterna, men när jag tog upp låg det ganska många master kvar, så jag valde att köra bort den på den kommunala parkeringen, i anslutning till "slipen" som vintertid används för båtuppställning och lägga den så mycket ur vägen som möjligt längs stängslet.

 









Jag hade bara de fläckar som bli under stöttorna kvar att bottenmåla. Sen var det dags att börja med masten. Anders, en av ägarna till varvet kom och sa att min mast hade lappats av kommunen och måste flyttas. Städade av ytan bakom Thallatha och gick bort och hämtade masten. Staplade upp ett antal lastpallar som jag la upp masten på.











När jag fått masten på plats kom Anders och sa att där jag hade lagt min mast skulle han ställa upp en båt som han måste flytta från kommunens parkeringsplats. Båten skulle stå på land ett par månader för bl.a. motorbyte och en del jobb i botten och behövde stå ur vägen precis som Thallatha hade gjort de senaste veckorna.











Flyttade den ena högen med lastpallar på utsidan asfaltsplanen så att masten kom ur vägen. När jag kom tillbaka på eftermiddagen stod den nya båtgrannen på plats. En Allegro, vars ägare tidigare varit anställd i Sotenäs kommun, liksom jag.

Det är vissa förändringar jag tänkte göra i masten. CU-rullen skall bort och ersättas med ett nytt 7 mm förstag varpå skall monteras en ny Plastimorulle. Valde att gå ner från 8 till 7 mm förstag då en plastimorulle som passade på 8 mm var ungefär dubbelt så dyr som en som klarade max 7 mm. Då jag dessutom har ett kutterstag på 5 mm som kan bytas till 6 mm, tror jag aldrig att jag kommer att få såna laster i förstaget att det blir nån fara. Att jag valde 5 mm till kutterstaget berodde på att jag har en, nästan helt oanvänd rigg med 5 mm riggvire. Den rullen jag har på kutterstaget klara upp till 6 mm riggvire och det är ju lätt att byta om andan faller på.












Jag skall dessutom fälla in ett viregenomföringsblock och dra ett nytt fall till seglet på kutterstaget. Genuafallet som jag förra sommaren använde till seglet på kutterstaget får återgå till sin ursprungliga tänkta användning. På CU-rullen sitter ju fallet till seglet i systemet och spänns upp med en vantskruv nere på rullen. Man måste sätta i en ände i fallet om man skall fira ner seglet. Fallet är bara lika långt som liket i seglet. Oerhört krångligt att bar byta segel.

Började med att flytta upp ledbygel till genuafallet. Den hade tidigare suttit för att ge fallet rätt vinkel mot rullen, en uppgift som det nya viregenomföringsblocket övertar. Nu får ledbygel göra samma sak för Genuarullen.












Rensasde  mattoppsbeslaget för allt som satt på toppen, och monterade det mastoppsbeslag jag fick i vintras ovanpå och upp och ner. Behöll två av blockskivorna. Tanken att det extra mastoppsbeslaget skall sticka framför det gamla beslaget och att jag skall kunna hissa den modifierade CU-rullen mot beslaget som genakerrulle. Bytte fallet till storseglet mot ett helt i Dyneema. Det gamla storfallet är av vire med en halände. 

Skar i det som fall till Genakern. Det fanns förutom en massa gamla kablar även en lina som jag använde för att dra i det gama storfallet med. Vinklade ut fallet jag skall hissa genakerrullen med, så att det fick ungefär samma vinkel mot masten som det är i verkligheten. Syftade med toppdelen  av CU-rullen och kapade mastoppsbelsaget så att toppdelen ligger ann när Genakern är hissad.

Drog även i ett Dyneemafall till kutterstaget med hjälp av en av de gamla kablarna. Var noga med att fallen inte skulle tvinna sig runt varandra inne i masten.

Kablarna till lanternorna har varit anslutna till däckskontakter som satt i sittbrunnens durk. I fjol kunde jag inte få ljus i vare sig topp eller ankarlanternan och efter en halvhjärtat insats orkade jag inte  fortsätta felsöka. Drog ny kabel från topplanternan och tog till den ett par meter, så att den räcker in under sittbänken i Däckssalongen. Skall sätta den en införing typ SureThru. Har haft en sån tidigare och man kan skarva kablarna från masten inne där skarvarna blir bättre skyddade, samtidigt som det är enkelt att koppla loss när man skall masta av.

Beställde en liten trumma 2x2,5 mm2 ledning nån gång ifjol. Efter att ha dragit en del kabel och när jag skulle koppla in fick jag se att det var blank koppar och inte förtennt. Så kan det gå när man inte är noga att speca det man beställer. Det var den kabel jag använde till topplanternan. Får duga så länge, sen får jag väl byta.

Skarvade ihop 4 st 16 mm VP-rör. La lite kontaktlim i skarvröret och säkrade även med silvertape. Satte ett buntband på var 30;de cm och försköt den 120 grader. Trotts att jag drog åt så mycket jag kunde satt de inte ordentligt fast på VP-röret. Säkrade varje buntband med en bit silvertape. Hur klarade sig mänskligheten innan det fanns silvertape? Filade upp ena kvadranten på hålet i mastfoten, så att buntbandet gick att få in. Körde sen i röret och pillade fram det i rätt fack i masttoppsbeslager. La på några lager silvertape på toppen av röret för att det inte skulle kunna åka ner i masten, samt sökrade med ett kraftigt buntband.










Försökte köra i tvåledarkabeln i röret, men den var för vek. Var på väg att köra och hämta en dragfjäder när jag kom på att det nya förstaget fanns på plats. Körde i änden i röret och det var en lätt match att trycka igenom. Tejpade fast kabel och drog igenom. Samma kabel som till toplanternan. Det är meningen att jag skall ha både trefärgad masttoppslanterna och ankarlanterna och då behövs det ytterligare en ledare, alternativ att jag dra två tvåledare. När det blir dags att montera har jag i alla fall en dragtråd, men så länge får den duga till den gamla halvtrasiga ankarlanternan. En antennkabel till VHF kommer det nog också att bli så småningom.

Som den kallsmed som man är justerade jag fästet till ankarlanternan så att det passade att sätta fast på det modifierade masttoppsbeslaget. Monterade även fäste för vindgivaren. Givaren är trådlös och har en socell och ett litet batteri inbyggt.

Bytte blocket till dirken, som pajade i fjol sommar. Det gamla spinnakerfallet försvinner ju i samband med omkonstruktionen, men jag monterade dit blocket, så att jag kan använda linan vid mastning. Öglan att lägga på mobilkranens krok är klar som synes.

Avtvättning av masten och när den torkat fick den sig en omgång parafinolja. Sen återstod bara att lägga vant och stag och alla fall så att de ligger rätt när det är dags för mastning. De brukar alltid bli jobbigt när man upptäcker att något ligger fel när masten står på plats, så lite extra noggrannhet skadar inte.

Allt klart för sjösättning. Området runt båten avstädat och klart.

1 kommentar:

  1. Har du noen flere tips for å trekke nye fall og kabler gjennom masten?

    SvaraRadera