lördag 17 februari 2018

Det kan väl inte va vårkänslor - väl!?

Jag har tre former av "daglig tillsyn" av Thallatha.

Tillsyn ligth - vilket innebär att jag tar en sväng om hamnen när jag ändå ute med bilen. När jag är så nära båten som möjligt kör jag sakta och kastar ett "getöga" på båten och kollar om allt verkar va normalt. Kör ut och väder bilen och när jag passerar kolar jag om vattenlijen ser ut att ligga normalt. 

Tillsyn medel - (ja - det är väl bara ligthversionen som jag har haft namn på tidigare) vilket innebär att jag går ut på bryggan. Kollar båten utifrån och så att vattenlinjen ligger som den bör. Kliver ombord och öppnar dörren till ruffen och gör en koll även invändigt.

Tillsyn heavy - Tillsyn medel plus att jag starta och varmkör motorn. I bland kan detta besök också innebära att jag fixar med något ombord:

Sen finns ju den kombinationen att jag åker ner till båten för att jobba med nåt. Denna höst och vinter har dessa jobbdagar ombord varit hel obefintliga.

Idag hade jag bestämt mig för att göra en tung tillsyn och dessutom överträffa mig själv - jag tänkte gå ner till båten. Det gör jag ibland när jag bara skall titta till båten och inte behöver ha med några verktyg.

Den ytter besiktningen gav vid handen att allt var ok.



Motorn startade och gick som en klocka - som min kompis och barndomskamrat - Göran Lundin skulle ha sagt. Hans far var urmakare. Här nedan står Göran till rors under en 12-timmarssegling med Thallatha. Göran har alltid varit en bra regulator för vinden. Är Göran med ombord blåser det väldigt lite. Va Bilden att dömma blåste det väldigt mycket - relativt sett - denna gången Göran var med ombord.

De gånger Göran inte kunde va med för att han körde buss,  då brukade det blåsa småspik. Busschaufförer måste ju jobba både vardagar som helger och för en motorbåtskille, är det kanske trevligare att köra buss, än att segla i en till två knop.





När motorn starta och gick, generatorn laddade och motortemperaturen steg, tog jag mig en promenad bort till brygga D och den ordinarie båtplatsen. Brygga D har ju genomgått en renovering under vintern och försetts med Y-bommar längs hela bryggan. Förr var det lite "hipp som happ" och ganska dålig ordning på bryggplatserna.



Thallata har ju legat längst ut, på den sämsta platsen i hela hamnen och utanpå en Y-bom.


Nu får jag troligtvis ligga mellan två Y-bommar vilket ju har både för och nackdelar. Med den yttersta platsen utanpå en Y-bom har jag alltid kunnat segla ut och in, utan nåt större besvär, ovasett vindriktning. Att ligga mellan två Y-bommar uppväger nog den fördelen helt, med den bättre förtöjningen. Vid de allra flesta tillfällena går man ju ut och lägger till för motor ändå. De gånger man seglar in till båtplatsen, för att motorn krånglar är ju ganska ovanliga.

Får jag behålla platsen så borde det va denna.


Tillbaka i båten så var motorn ordentligt varmkörd. Stoppade den och stängde igen båten för denna gången. På väg hem kunde jag inte låta bli att vända mig om och ta en bild över hamnen. Det är en hel del båtar som ligger i sjön hela vintern. Då har ändå flera vinterliggare på D-bryggan troligtvis valt att ta upp. Isen denna vinter har ju varit minimal och det skulle inte va några som helst problem att gå ut från min vinterplats.

Kan det möjligen lida mot vår!?







2 kommentarer:

  1. Lycksans ost som kan ha båten i på vintern å sticka ut en sväng.
    Fin-Gal

    SvaraRadera
  2. Det er fint å se at du legger ut nye innlegg i 2018 også.
    Vi håper på en bedre sesong i år, slik at vi har mer å fortelle hverandre i månedene som kommer.
    Smooth sailing!

    SvaraRadera